Štúdia zistila, že pacienti radi komunikujú s robotmi určenými na bezkontaktné hodnotenie symptómov. V čase odstupu verejnosti sa používanie robotov na špecifické lekárske interakcie javí ako sľubná metóda na zníženie osobného kontaktu medzi zdravotníckym personálom a chorými pacientmi. Napriek tomu je potrebné odpovedať na kľúčovú otázku: ako budú pacienti reagovať na prítomnosť robota v ordinácii lekára?

Na túto otázku sa rozhodli odpovedať odborníci z Massachusettského technologického inštitútu. V štúdii uskutočnenej na klinike urgentnej starostlivosti výskumníci zistili, že veľká časť pacientov sa domnieva, že komunikácia s lekárom prostredníctvom videoobrazovky umiestnenej na robotovi je podobná osobnej komunikácii s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti.

V rozsiahlejšom online prieskume, ktorý sa uskutočnil v celej krajine, odborníci tiež zistili, že väčšina opýtaných súhlasila s tým, že roboty by mali asistovať pri hospitalizácii a vykonávať jednoduché manipulácie, ako je napríklad odber nosového tampónu.

Klasifikácia pomocou robota

Po začiatku pandémie Covid-19 začiatkom minulého roka sa výskumníci zamerali na vývoj nových stratégií na minimalizáciu kontaktu medzi potenciálnymi pacientmi a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Na tento účel vytvorili v spolupráci so spoločnosťou Boston Dynamics mobilného robota, ktorý je schopný nadviazať kontakt s pacientmi čakajúcimi na pohotovosti. Roboty boli vybavené senzormi, pomocou ktorých mohli merať životne dôležité parametre vrátane telesnej teploty, dýchacích funkcií, pulzu a úrovne nasýtenia krvi kyslíkom. Roboty boli vybavené aj iPadmi, ktoré umožňovali vzdialenú videokomunikáciu so zdravotníckym pracovníkom.

Takéto roboty by mohli znížiť riziko kontaktu zdravotníckych pracovníkov s Covid-19 a ušetriť na potrebných osobných ochranných prostriedkoch pre každú situáciu. Otvorenou však zostávala otázka, či by pacienti tento typ interakcie prijali.

Na začiatok odborníci spolupracovali so spoločnosťou YouGov, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, na prieskume približne 1 000 ľudí v celej krajine.

Položili im otázky o prijateľnosti robotov v systéme zdravotnej starostlivosti, konkrétne o tom, nakoľko by bolo pre ľudí prijateľné, keby roboty vykonávali viac ako len triediacu starostlivosť, napríklad odber nosového tampónu, zavedenie katétra alebo otočenie pacienta na lôžku. Účastníci prieskumu v priemere uviedli, že im takýto druh interakcie nevadí.

Vývojári potom otestovali jedného zo svojich robotov v nemocničnej pohotovosti na jar minulého roka, keď v Massachusetts zaznamenali nárast prípadov Covid-19. So štyridsiatimi pacientmi sa uskutočnili rozhovory o ich príznakoch prostredníctvom videospojenia, pričom iPad držal štvornohý robot podobný psovi, ktorý vyvinula spoločnosť Boston Dynamics. Viac ako 90 percent opýtaných uviedlo, že sú s robotickým systémom spokojní.

Asistenčné roboty.

Výsledky štúdie naznačujú, že má zmysel pokúsiť sa vytvoriť roboty, ktoré by mohli vykonávať postupy, ktoré si teraz vyžadujú ľudskú námahu, ako napríklad obracanie pacienta ležiaceho v posteli. Je známe, že obracanie pacientov Covid-19 na brucho pomáha zvýšiť hladinu kyslíka v krvi a uľahčuje dýchanie. Doteraz bolo na vykonanie tohto procesu potrebných niekoľko ľudí. Testovanie na Covid-19 je ďalšou činnosťou, ktorá zdravotníkom zaberá veľa pracovného času a energie, ktorú by mohli venovať iným úlohám, ak by boli roboty asistentmi pri stierkach. 

Tím Massachusettského technologického inštitútu vyvíja senzorové systémy na diaľkové poskytovanie informácií o zdravotnom stave pacientov. Pracuje aj na integrácii týchto systémov do malých robotov, ktoré môžu fungovať v rôznych prostrediach, napríklad v poľných nemocniciach alebo sanitkách.

 

FacebookMySpace TwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineLinkedinRSS FeedPinterest
Pin It