S rastúcim dopytom po robotoch hľadajú podniky v mnohých odvetviach ďalšie spôsoby, ako zvýšiť svoju produktivitu a konkurencieschopnosť v post-pandemickej ére. Spoločnosť ABB vypracovala sériu dlhodobých prognóz zameraných na kľúčové faktory ovplyvňujúce dopyt po robotoch v nadchádzajúcom roku. Vďaka umelej inteligencii (viac sa dočítate tu), ktorá v súčasnosti vykazuje takmer ľudské schopnosti, pandémia zintenzívnila globálne procesy - od nedostatku pracovnej sily a nestability dodávateľského reťazca až po individualizáciu zákazníkov a rastúcu potrebu odolnosti.
To viedlo spoločnosti k tomu, že sa čoraz viac obracajú k robotickej automatizácii. Keďže technológie poskytujú zákazníkom nové možnosti na uspokojenie ich potrieb, budú sa naďalej objavovať najnovšie trendy, ktoré budú stimulovať dopyt v oblastiach, kde sa roboty zvyčajne nepoužívali.
Na základe rozhovorov so zákazníkmi, prieskumu trhu a medzinárodnej štúdie, do ktorej sa zapojilo 250 spoločností z rôznych odvetví, spoločnosť ABB identifikovala 3 kľúčové trendy, ktoré budú v rokoch 2022 - 2023 určovať úroveň dopytu po robotoch.
1. Revolúcia elektrických vozidiel prináša do automobilového priemyslu obrovské zmeny
Keďže výroba vozidiel so spaľovacími motormi bude v mnohých krajinách v priebehu nasledujúceho desaťročia obmedzená a postupne ukončená, prechod na elektrické vozidlá sa urýchlil. Výrobné spoločnosti a ich výrobné reťazce čelia výzve diverzifikovať výrobu elektrických vozidiel (EV) súbežne s vozidlami so spaľovacím motorom, aby splnili rôzne predpisy, ktorými sa riadi zavádzanie EV na celom svete. Vďaka potrebnej rýchlosti a flexibilite sa nové aj etablované spoločnosti budú odkláňať od konvenčnej lineárnej výroby smerom k modulárnej výrobe.
Ďalším dôležitým posunom je priblíženie výroby batérií k procesu montáže vozidiel s cieľom zabezpečiť udržateľnosť a súlad s regionálnymi požiadavkami, čo si často vyžaduje výstavbu úplne nových zariadení.
2. Rozkvet elektronického obchodu
Správanie a očakávania zákazníkov nútia podniky hľadať nové spôsoby, ako uspokojiť dopyt, vytvoriť nový kanál s maloobchodnými technológiami vo všetkých kanáloch a prispôsobiť výrobné linky a predajný proces tak, aby sa personalizovali výrobky aj dodávky. Na riešenie týchto výziev boli na celom svete nasadené stovky robotov, ktoré sa ešte pred piatimi rokmi vôbec nepoužívali, a toto rýchle tempo automatizácie bude pokračovať aj v roku 2023, a to v dôsledku kombinácie trendov spotrebiteľského dopytu a rastúceho nedostatku pracovnej sily.
3. Roboty sa objavia na nových miestach - pracovníci potrebujú nové zručnosti
Menšie, cenovo dostupnejšie a ľahko použiteľné roboty odstraňujú mnohé prekážky, ktoré v minulosti odrádzali spoločnosti od investovania do robotov. Roboty sa v súčasnosti rýchlo rozvíjajú vo všeobecnom priemysle a v malých a stredných podnikoch, pretože spoločnosti sa snažia nájsť najnovšie metódy automatizácie rôznych úloh.
S rastúcou schopnosťou robotov pracovať priamo s ľuďmi, rozdeľovať im povinnosti a učiť sa zručnosti prostredníctvom umelej inteligencie sa pre spoločnosti stáva jednoduchším zavádzať inteligentné automatizačné nástroje aj v oblastiach, ako je stavebníctvo, zdravotnícke laboratóriá, reštaurácie a maloobchod.
V budúcnosti, s rozšíreným používaním robotov na pracovisku, bude potrebné preškoliť inžinierov a zamestnancov. Na školách, vysokých školách a univerzitách sa zvýši dopyt po školeniach v oblasti robotiky, aby sa naučili programovať, obsluhovať a opravovať roboty pre automatizáciu budúcnosti.
Zmeny desaťročia
Trendy, ktoré sa objavia v roku 2023, budú poslednou etapou transformácie robotickej automatizácie, čo povedie k urýchlenej integrácii robotov do priemyslu.
Hoci produktivita a kvalita boli pre automatizáciu vždy dôležité - škálovateľnosť, zvýšená produktivita - zmeny, ku ktorým dnes dochádza, ukazujú, že kľúčovými faktormi úspechu sú flexibilita a zjednodušenie.